Oppilashuolto pääkuva

Navigaatiovalikko

Oppilashuolto sisältö

Oppilashuolto

Oppilashuolto toimii oppimisen ja koulunkäynnin tuen rinnalla. Se edistää fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja ehkäisee ongelmien syntymistä.

Oppilashuolto jaetaan yhteisölliseen ja yksilölliseen oppilashuoltoon. Se toimii oppimisen ja koulunkäynnin tuen rinnalla, ennaltaehkäisee ongelmien syntymistä ja täydentää oppilaan saamaa yleistä, tehostettua tai erityistä tukea.

Oppilashuolto edistää myös koko kouluyhteisön hyvinvointia, turvallisuutta ja yhteisöllistä toimintaa, parantaa ympäristön esteettömyyttä ja lisää kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

Yhteisöllinen oppilashuolto

Oppilashuolto on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää yhteisöllistä oppilas- tai opiskelijahuoltoa. Yhteisöllinen oppilashuoltotyö kuuluu kaikille koulussa työskenteleville. Se vahvistaa koulun yhteisöllistä toimintakulttuuria ja tukee kokonaisvaltaisesti hyvinvointia ja turvallisuutta. 

Koulukohtaisen oppilashuoltotyön suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaa tehtävää varten perustettu oppilashuoltoryhmä. Ryhmään voivat kuulua rehtori, erityisopetuksen edustaja, opettajat, oppilashuollon palveluiden työntekijät, huoltajien edustaja ja kutsuttaessa alueella toimivat muut asiantuntijat.

Yhteisöllisen oppilashuollon kokousmuistiot ovat julkisia ja niitä voit lukea koulujen kotisivuilla.

Yksilöllinen oppilashuolto

Oppilaalla on oikeus myös yksilökohtaiseen oppilashuoltoon. Se tarkoittaa koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, psykologi- ja kuraattoripalveluita, monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltoa sekä tarvittavia sosiaali- ja terveyspalveluita.

Yksilökohtainen oppilashuolto edistää oppimista, psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia.

Yksilökohtainen oppilashuolto on suunnitelmallista ja monialaista yhteistyötä, johon voi kuulua opetustoimi, sosiaali- ja terveystoimi, oppilas ja hänen huoltajansa sekä muut tarvittavat tahot. Asiantuntijaryhmä kutsutaan koolle, kun lapsen fyysisestä, psyykkisestä tai sosiaalisesta hyvinvoinnista herää huolia. Yksilökohtainen oppilashuolto perustuu vapaaehtoisuuteen, eli sitä varten tarvitaan huoltajan suostumus.

Oppilashuollon suunnitelmat, toteutumisen ja arvioinnin kirjaamme oppilashuoltokertomukseen ja potilastietojärjestelmään tai asiakastietojärjestelmään. Näitä salassa pidettäviä tietoja luovutetaan vain hyvin perustellusta pyynnöstä. Oppilashuoltokertomuksista muodostuu oppilashuoltorekisteri.

 

Oppilashuolto katso myös nämä

Katso myös nämä

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Hyvinvointilautakunnan esityslistalla kielenopetuksen järjestely ja rehtorivalinta

Hyvinvointilautakunnan esityslistalla kielenopetuksen järjestely ja rehtorivalinta

Hyvinvointilautakunnan 21.3. kokouksen esityslista on nähtävillä.

Kokouksessa on käsittelyssä muun muassa perusopetuksen 1. vuosiluokalla alkavan A1-kielen opetuksen järjestely. Hyvinvointivastaava-varhaiskasvatuksen johtaja esittää, että Liperissä tarjottava ensimmäiseltä luokalta alkava A1-kieli on englanti ja että alkuopetuksessa kieltä opettavat pääsääntöisesti luokanopettajat. Muita järjestelyjä voidaan sopia koulukohtaisesti. A1-kielen opetusta esitetään aloitettavaksi elokuussa 2019 alkaen sekä ensimmäisellä että toisella luokalla.

Hyvinvointilautakunnan kokouksessa päätetään myös, kenet valitaan Liperin yhtenäisen peruskoulun rehtorin virkaan. Virka muutetaan 1.8.2021 Liperin yläkoulun rehtorin viraksi ja valittu viranhaltija siirtyy uuteen virkaan.

Koko esityslista on luettavissa Dynasty-tietopalvelussa:

Kaksi alakoulun oppilasta tekemässä tehtäviä pulpettien ääressä.

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute